Tweeëneenhalve week in een notendop - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Suzanne Middelie - WaarBenJij.nu Tweeëneenhalve week in een notendop - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Suzanne Middelie - WaarBenJij.nu

Tweeëneenhalve week in een notendop

Door: suzannemiddelie

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

11 November 2010 | Verenigde Staten, Rochester

Hi there!
Afgelopen twee weken zijn enorm druk geweest dus vandaar nu pas een update. Vandaag, woensdag 10 november, heb ik 7uur in de trein gezeten van Rochester naar New York City! Gelukkig kon ik in de trein mijn laptop aansluiten op het electriciteitsnetwerk dus ik had genoeg tijd om de afgelopen 2 weken op een rijtje te kunnen zetten ;)

Laat ik beginnen bij week 9: de week voor vorige week 8-)

Op donderdagochtend had ik om 10.30 een afspraak met de fotograaf. Van elke acteur en voice-acteur die in het toneelstuk speelt moest een professionele foto worden genomen. Deze foto’s werden gebruikt voor het programmaboekje en de ‘hall of fame’ buiten bij het theater tijdens de uitvoeringsavonden. Zelf vind ik de dat de foto’s van ons alle vijf heel mooi zijn geworden en goed weergeven hoe onze karakters allemaal zijn. Gelukkig hebben we onze foto van de ‘hal of fame’ mee naar huis gekregen dus dat is een mooi aandenken.

Donderdagavond werd er om 18.00 een bijeenkomst van de “Deaf Women of Rochster”. Ze gingen de film “The Iron Jawed Angels” vertonen i.v.m. de komende verkiezingen hier in Amerika. Ondanks dat het de Dove Vrouwenclub van Rochester was waren er ook gewoon Dove mannen aanwezig. Speciaal voor de filmavond hadden ze een ouderwets popcorn-karretje mee waarin ze onbeperkt popcorn maakten voor iedereen. Nu is het de Amerikaanse traditie om gesmolten boter over je popcorn heen te doen maar gelukkig kon ik een puntzak krijgen zonder boter :)

Vrijdag waren we vrij en werd ik door Lisanne om 10.00 afgezet bij Market Place. Hier heb je een groot winkelcentrum met nog een paar losse winkels eromheen zoals: Wall Mart, Target, The Halloween-Costumeshop, Macy’s, Foodlocker etc. De hele dag heb ik dus lekker geshopt en heb overal zo lang als ik wilde kunnen rondneuzen! Normaal als we met z’n vijven naar de Wall Mart gaan dan gaan we speciaal voor de boodschappen en dan spreken we af dat we allemaal weer binnen een half uurtje buiten staan. Maar aangezien Wall Mart veel meer is dan een supermarkt kon ik nu alles bekijken. Zo verkopen ze kleding, schoenen, DVD’s, TV’s, Halloweenspullen, interieurspullen etc. Dit zelfde geldt voor Target: “een megawinkel van alles”. Die dag heb ik ook maar meteen een extra sporttas gekocht die ik helemaal volgestouwd heb met alle aankopen. Officieel is de sporttas binnen de afmetingen van handbagage dus ik hoop op het vliegveld 50dollar te kunnen besparen (het bedrag dat je moet betalen om een extra koffer in te checken). Ondanks 3 maanden Amerika blijf je van binnen toch een Nederlander :D

Zaterdagochtend was er eindelijk een cheerleaderwedstrijd op de campus van RIT! Dit waren de ‘sectionals’ en dat betekent eigenlijk dat de beste Highschool-teams uit de regio het tegen elkaar gaan opnemen. Het leuke was dat ik dit keer met Kelsey en Caitie naar de wedstrijd was gegaan en aangezien hun uit de regio komen kenden zij alle verhalen van alle teams die hun vroegere rivalen waren.

Zaterdagavond werd ik door Kelsey en Tiffany opgehaald om langs de deuren te gaan voor “Trick or Treat” voor Unicef. Gewapend met een mandje met snoep en het unicefbewijs/logo gingen wij de verschillende studentenflats in. Op de gangen gingen we dan op de deuren kloppen en de studenten vragen om een financiële bijdrage voor Unicef: “Donate some change for Unicef!”. Natuurlijk werd hier niet altijd even enthousiast op terug gereageerd maar onze glimlachen en scherpe opmerkingen zorgden altijd wel voor een kleine donatie! Één jongen beweerde geen kleingeld te hebben dus ik vroeg nogmaals”Do you really have nothing in your pockets?” waarbij ik met mijn handen op mijn broekzakken klapte. Hij antwoorde “No, i don’t have any change” waarbij hij ook met zijn handen op zijn broekzakken klapte waardoor er gerinkel van wisselgeld hoorbaar was! Die jongen was er dus mooi bij haha

Nadat we zo’n 150 dollar hadden opgehaald voor Unicef werd het tijd om ons klaar te maken voor het echte Halloweenfeest! Samen met Kelsey en Tiffany reed ik terug naar hun appartement. Daar zouden Julia en Caitie ook komen. De meiden zouden hun eigen Halloweenkostuum maken en ze hadden alle vier een eigen tijgerprintstof gekocht. Maar Kelsey had nog genoeg stof over om ook een shirtje voor mij te maken dus met z’n vijven waren we helemaal in tijgerstijl! Op het feestje ben ik allemaal rare figuren tegengekomen: van bananen en beren tot Fred&Wilma Flinstone. Ook Britney liep er rond samen met Aladin.

En dan nu week 10:

Deze hele week stond het toneelstuk “Inherit de Wind” centraal want op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag hadden we de uitvoeringen! Op maandag, dinsdag en woensdag hebben we dus de laatste repetities gehad. Normaal duurt een repetitie al lang (18.30-22.00) maar nu gingen we vaak door tot middernacht!
Lisanne en ik delen een speciale rol in het toneelstuk omdat wij allebei veel tijd besteden aan een andere passie náást het toneelstuk: Lisanne was bezig met de documentaire over het toneelstuk en ik was naast toneel bezig met het cheerleaden. Daarom heeft Bonnie, onze regisseur, een rol als typiste in de rechtzaal voor ons ‘bedacht’. We hebben geen tekst en hoeven alleen maar te typen . Op donderdag en vrijdag speelde ik de rol van typiste zodat Lisanne de eerste uitvoeringen kon filmen voor haar documentaire. En zaterdag en zondag speelde Lisanne de rol van typiste zodat ik zaterdag foto’s kon maken en zondag met de cheerleadermeiden een dagje uit kon(hierover straks meer).
Vòòr elke uitvoering gingen we met de hele ‘cast’ in een kring staan en dan vroeg Bonnie of er acteurs waren die familieleden in de zaal hadden zitten. Een paar mensen stoken dan altijd hun hand op en dan zei Bonnie vervolgens tegen de rest van de acteurs: “Wij gaan ons uiterste best doen om hun familieleden trots te maken!”. Helaas hadden wij geen familie op bezoek (waarom waren jullie er eigenlijk niet? ;) ) maar onze Amerikaanse-Thanksgiving-familie was er wel!
Het was heel leuk om ook een paar bekenden in de zaal te hebben zitten. Niet dat mijn rol nou genoeg reden is om mensen uit te gaan nodigen maar het mooie ASL van de dove acteurs is dat zeker wél. Dit in combinatie met de stemmen van de voice-actors en dan heb je toch wel een indrukwekkend toneelstuk!

Op vrijdag waren we zoals gewoonlijk vrij. Maar omdat dit onze laatste vrijdag was en Rijk op zondag na het toneelstuk al zou vetrekken had Linda voor ons een Goodbye-party georganiseerd. Wij mochten al onze docenten, studenten, vrienden en kennissen uitnodigen voor ons feestje! Linda zorgde ervoor dat we een lokaal hadden met drinken en snacks. Als kado voor de hele ASLIE-hal (American Sign Language Interpreting Education) hadden wij (Lisanne, Rijk, Jetske, Hester en ik) de dag ervoor een foto laten maken van ons vijven met de handvormen N-T-I-D-TOP. Tijdens het maken van de foto gedroegen wij ons soms ook al 12-jarigen waarbij de fotograaf gewoon foto’s bleef nemen. Uiteindelijk hebben we dus 2 foto’s uitgekozen en ingelijsd: een serieuze ‘handvormfoto’ en een ‘giechelfoto’.
Nadat wij ons kado hadden overhandigd aan Linda (de manager van de ASLIE-hal) kwam Linda met overtreffende kado’s aan: ASLIE-schoudertassen met erin een NTID-tshirt, een NTID-pen, en een boek over hoe het NTID is opgericht en zich heeft ontwikkeld in de tijd. Daarna kregen we van onze ASL-docent een speldje met de 3 handvormen A-S-L erop. En ook kregen we allemaal van Veronika (waar we een keer zijn wezen eten) een armbandje. Een week geleden had ze al aan iedereen gevraagd wat zijn/haar favoriete kleur was. Dus op vrijdag kregen we ons armbandje gemaakt met kralen in onze favoriete kleur. Zelf vond ik het overweldigend hoeveel docenten en vrienden zijn gekomen naar ons feestje en hoeveel kado’s we die middag gekregen hebben! Helaas waren de 2 uur snel voorbij maar gelukkig heeft Chad, een jongen uit onze tolklas, de camera van Jetske overgenomen vanaf het moment dat de kado’s werden uitgedeeld. Sinds dat moment is hij tot het eind langs ieder persoon in de kamer gegaan en heeft hij gevraagd hoe men zich voelde nu wij zouden weggaan etc! Al onze docenten en vrienden staan dus op de camera met een kort, persoonlijk verhaaltje! :D

Zondag hadden Kelsey en Caitie (van cheerleaden) samen met hun vriendinnen Tiffany en Julia een Suzy’s (last) Shopping Sunday georganiseerd. Omdat het mijn laatste vrije dag was wilden zij mij meenemen naar plekken waar ik geweest moést zijn voordat ik weer terug naar Nederland zou gaan. We begonnen om 12.00 bij de Cheesecake Factory om daar te lunchen. Na de lunch hebben we er verrassend genoeg cheesecake gegeten die echt van topkwaliteit was! Rond 16.00 werd het wel eens tijd om te stoppen met eten en praten en eens te gaan shoppen dus toen zijn we naar een schoenen- en kledingoutlet geweest. Rond een uurtje of 19.00 hebben we als avondeten grote pretzels gegeten. De favoriete smaak van Amerika is de zoute, zachte pretzel maar ik koos lekker eigenwijs de amandelpretzel die zoet en knapperig was :D Daarna hebben we nog even rondgehangen in de Wall Mart want ik moest even drinken en snacks halen voor mijn feestje voor de cheerleaders op maandagvond!

En dan zijn we nu alweer bij week 11:

Op maandagavond had ik alweer mijn laatste cheerleadertraining! En dat terwijl ik er nog maar net mee ben begonnen! :( Om het team te bedanken voor mijn geweldige tijd in het team had ik na de training een klein feestje in ons appartement georganiseerd. Het was heel gezellig om iedereen over de vloer te hebben maar we hebben het niet laat kunnen maken aangezien iedereen gewoon nog huiswerk had en les had de volgende ochtend om 08.00….

Dinsdag was mijn laatste dag op RIT-NTID en ben ik alle docenten langsgegaan om hen te bedanken voor de afgelopen weken. Het was heel raar om afscheid te nemen maar hopelijk zie ik nog een paar docenten wanneer in mei deel 2 van de uitwisseling zal plaatsvinden in Nederland!
Op dinsdagavond hebben Hester, Jetske, Lisanne en ik op uitnodiging van de GVRRID nog even een presentatie over het “tolk-zijn in Nederland” gegeven. Achter gezien was het niet zo slim om een presentatie te plannen op je laatste avond op RIT maar er waren allemaal leuke en geïnteresseerde mensen dus de avond was gezelliger dan ik verwacht had!

Nu ben ik dus in New York in mijn hostel en ik ga proberen zoveel mogelijk van de stad te zien in de 3 dagen die ik hier heb! Donderdag, vrijdag en zaterdag ga ik lekker rondstruinen en als het meezit ook nog even een show op Broadway pakken. Ik heb hun website al bekeken en ze hebben veel shows: Chicago, Mama Mia, Billy Eliot en Wicked. Nu heb ik van Jackie (vriendin uit de tolkklas die mij vanochtend ook naar de trein heeft gebracht en hopelijk volgend jaar in mei naar Nederland kan komen) de tip gekregen om naar de show Wicked te gaan: het verhaal van de Wizard of Oz vanuit het perspectief van de gemene heks. Dus als ik de kans krijg ga ik er zeker heen!
Zondag vlieg ik vanaf JFK naar Amsterdam dus op maandagochtend om 07.15 ben ik weer in Amsterdam!

Owja dit keer geen foto’s want voor het internet in het hostel moet je beneden in een koude keuken zitten en ik kan hier in NYC wel wat leukers verzinnen dan wachten tot foto’s upgeload zijn :) Sorry guys, maar jullie houden ze van me tegoed!

Groetjes vanuit NYC!
En tot snel in Nederland!

  • 11 November 2010 - 08:09

    Elaine:

    Ik ben de eerste die hier een bericht achterlaat :-). Wat een leuk verhaal! Je kunt heel goed en lang verhaal vertellen hihi. Het was wel even moeilijk om een afscheid te nemen :-(. Hopelijk zie je ze in de toekomst weer terug. Ik wens je alvast een goede terugreis toe en tot gauw weer in koude NL! Kus!

  • 11 November 2010 - 08:22

    Lieke:

    Aah bijna al terug! Vet dat je nu in NYC bent.
    Je moet zeker naar abercrombie en fitch gaan! Tip:
    Ga sochtens vroeg want t is daar altijd heel druk, maar hele leuke kleren!
    De musicals zijn leuk! Zelf ben ik naar billy eliot gegaan.
    Geniet er nog even van! Tot gauw! Dikke knuff!xx

  • 11 November 2010 - 09:46

    Lydia:

    Heey meis,

    Je moet zeker naar Wicked gaan! Ik ben in Londen geweest en hij is echt top!
    Vanavond de laatste borrel zonder jou, tot snel!

    Xxx

  • 11 November 2010 - 09:52

    José:

    Hee Suus!

    Je hebt weer een leuk berichtje op je site gezet, ik was er al op aan het wachten:P

    Geniet nog van je laatste dagen in New York en helaas heb ik geen tips voor je omdat ik er nog nooit geweest ben. Maar het ligt zeker in de planning!

    Tot volgende week!
    (K)

  • 11 November 2010 - 16:52

    Alis:

    Zo, en dan moet je straks weer terug naar het saaie Nederlandje... ;-) In vergelijking tot wat je allemaal verteld. Ik zal je alvast klaarstomen...het stormt nu hier! Regen, wind, arme scholiertjes op fietsjes, verwaaid haar en vannacht moest ik zelfs m'n autoruit krabben..!
    Ik ga je zo even mailen om een meeting-moment te plannen voor als je weer terug bent volgende week :-)!
    Geniet van alles wat je nu nog kan zien en doen, goede reis en we gaan elkaar heel snel weer zien.
    x!

  • 12 November 2010 - 19:12

    Tante Lil:

    Hai Suus

    Wat is je tijd in Rochester gevlógen hè?
    Te gek, dat je NYC er nog even aanplakt. Ik ben er 100 jaar geleden(hi,hi) geweest, dus kan me er niet zoveel meer van herinneren. Maar geniet met volle teugen, dan hoor ik het wel tzt.
    Nog geweldige dagen In NYC ,een goede terugreis en tot gauw!

    Dikke kus van de hollebalgies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Rochester

Stage bij NTID

Recente Reisverslagen:

11 November 2010

Tweeëneenhalve week in een notendop

26 Oktober 2010

Een typisch Amerikaans weekje

18 Oktober 2010

Suus als 'flyer'!

11 Oktober 2010

Een mazzel-weekje

05 Oktober 2010

Halverwege
Suzanne

Hallo allemaal! Zoals jullie al gehoord hebben mag ik 10 weken intern stage gaan lopen bij de National Technical Institute for the Deaf (NTID) aan de Rochester Institute of Technology (RIT)! Zo'n 10% van de studenten aan de RIT is doof/slechthorend. Hierdoor hebben zij een speciale afdeling voor de dove/slechthorende studenten: NTID. Daar hebben zij vaste tolken Amerikaanse Gebarentaal in dienst. Wij, Jetske, Hester, Lisanne en Rijk, zullen dus genoeg te zien krijgen! Ook heeft de plaats Rochester het hoogte percentage dove/slechthorende inwoners van heel Amerika. Tijdens én buiten schooltijd zullen wij dus genoeg kunnen oefenen met de Amerikaanse Gebarentaal! Wil je meer weten? Kijk op de website: www.ntid.rit.edu. Via deze website hoop ik jullie op de hoogte te kunnen houden van al mijn belevenissen. Hopelijk kunnen jullie mij ook op de hoogte houden van alle perikelen in Nederland! :D Kus suus

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 24422

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Schildpaddenproject in Costa Rica

01 September 2010 - 15 November 2010

Stage bij NTID

Landen bezocht: