Een mazzel-weekje - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Suzanne Middelie - WaarBenJij.nu Een mazzel-weekje - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Suzanne Middelie - WaarBenJij.nu

Een mazzel-weekje

Door: suzannemiddelie

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

11 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Rochester

Hi guys!

How are you? Het leek me wel leuk om met deze vraag te beginnen want overal waar je komt(kantine, supermarkt, fitness, Ben&Jerry’s) vragen de Amerikanen dit aan je. In het begin vond ik het zelf erg irritant want de Amerikanen kunnen zelf heel snel “Fine, how are you?” terugzeggen. Zelf verwachtte ik het aldoor niet en zei dan aldoor: “Uhm, oh, fine……………oh how are you?”. Maar nu ik hier alweer zo’n 6 weken ben kan ik zeggen dat ik wel een beetje Amerikaanse ben geworden want deze week betrapte ik mezelf erop dat ik al vanuit mezelf aan iedereen die ik tegenkom vraag: “How are you?”! Jullie zijn dus gewaarschuwd vanaf 15 november! ;)

Nadat het hier de eerste maand redelijk mooi en zonnig weer was, is hier toch ook eindelijk de herfst begonnen. Het regent hier redelijk veel en het begint ook al eerder donker te worden. Helaas verkopen ze hier geen pepernoten maar ik heb een goede vervanger gevonden: de ‘pumpkinmuffin’! Eerlijk gezegd heb ik nog nooit pompoen gegeten dus ik twijfelde om er eentje te nemen. Maar in de trant van “alles wat Amerikaans is gewoon uitproberen” heb ik de muffin toch maar geprobeerd: naast de pompoensmaak zaten er ook speculaaskruiden in de muffin dus dat was helemaal top! :D Nu overweeg ik ook maar om een keertje de ‘pumpkincoffee’ erbij te gaan proberen haha.
Hier in Amerika kan het rond Halloween niet gek genoeg: in de Wall Mart is er een heel gedeelte speciaal voor Halloweenproducten. Hierbij kan je denken aan: zakken met gemixt snoep voor het “Trick or Treat”, Halloween Oreo’s(met oranje vulling), Halloweenkostuums en natuurlijk de gewone pompoenen. Ook heeft Wall Mart een groot non-food-gedeelte (lees: groter dan het food-gedeelte) waar je nu dus je Halloweenkostuums kan kopen voor 20 dollar (superman, Spongebob, heks of cupcake haha). Ook de honden ontkomen niet aan Halloween en ook voor hun hangen er speciale hondenkostuums in de winkel! Ik ben benieuwd hoeveel honden ik in kostuum tegen zal komen tijdens Halloween ;)

Deze week begonnen eindelijk de echte cheerleadingtrainingen! De groep is echt heel gezellig en tijdens de kennismakingsvergadering werden ons de regels verteld:
- geen alcohol/drugs
- bij alle activiteiten (op tijd) aanwezig zijn
- verplicht tijdens elke training een strik in je haar haha
Elke week heb ik voortaan op maandag en woensdag van 18.00-20.30 cheerleadertraining. Hierbij doen we alle denkbare dingen: rennen, strekken, cheers leren, dansjes doen, sit-ups, push-ups en stunten. Aan het stunten mag ik niet meedoen want ik heb geen medische verklaring van mijn dokter in Nederland (lang verhaal) dus de RIT is bang dat als er iets gebeurt dat ik ze dan zal aanklagen. Maar het stunten is echt wel het meest spectaculaire onderdeel van het cheerleaden: ze maken torens en gooien meiden de lucht in en vangen ze weer op. Vol verbazing heb ik hier afgelopen week naar gekeken want hierbij komt toch een stukje vertrouwen bij kijken. En dat terwijl de groep elkaar nog maar net één week kent! Sommige cheerleaders hebben al jaren ervaring doordat ze ook al tijdens Highschool aan cheerleading deden. Terwijl ik netjes langs de zijlijn vol verbazing stond te kijken naar het stunten vroegen de coaches aan mij: “And Susan, what position would you like to do?”. Nadat ik ze herinnerde aan het feit van mijn ontbrekende medische verklaring zeiden ze dat ze mij de echte cheerleaderervaring gunden! Het schijnt dus dat ik binnenkort ook een paar keer mag ‘mee-stunten’! Voor de komende trainingen zorg ik ervoor dat ik mijn camera mee heb zodat als ik óóit nog eens bovenop een toren terecht kom ik harde bewijzen heb voor het trouwe thuisfront! :D:D:D

Afgelopen donderdag had ik een mazzeltje: op dinsdag en donderdag heb ik normaal van 14.00-16.00 de les Interpreting in Healthcare Settings. Om deze lessen te kunnen volgen heb ik de lessen van Deaf Art & Cinema moeten opgeven want deze zijn op dezelfde tijden. Deze week hadden de studenten tijdens de Healthcare-les van donderdag een ‘mid-term’ dus was de les voor mij niet de moeite waard om bij te wonen. Toevallig had ik van Jetske gehoord dat zij die dag tijdens de les van Deaf Art & Cinema een presentatie zouden hebben in de kunstgalerij van het NTID! Dit kwam dus perfect uit! De presentatie werd gegeven door de dove expressionistische kunstenares Nancy Rourke zelf! Zij gebruikt haar ervaringen m.b.t. haar doofheid in haar kunst: er komen veel handen voor in haar schilderijen die symbool staan voor de Gebarentaal. Na de presentatie mochten we zelf haar collectie schilderijen bekijken. Voor de komende tijd zijn haar schilderijen te bewonderen én te koop in de kunstgalerij van het NTID.

Vrijdagavond was de opening van 18e editie van IMAGE OUT: the Rochester Lesbian & Gay Film & Video Festival. Via de website hadden wij vieren (Hester, Jetske, Lisanne en ik) kaartjes gereserveerd voor de openingsfilm: The Four Faced Liar. Dit is een film die gaat over 4 vrienden waartussen de onderlinge relaties veranderen. En omdat het een Lesbian & Gay Film Festival is kunnen jullie al raden wat er gebeurde: de twee vriendinnen (waarvan één lesbisch en één in een heterorelatie) worden na een lange periode elkaars ‘vriendin’ ;) De film was echt een leuke comedy met grappige karakters. Het meest leuke deel van de avond was toen eenmaal na de film de 4 hoofdrolspelers op het podium kwamen! Zij waren als échte vrienden én beginnende filmmakers bezig met een tour langs allemaal filmfestivals. Het was echt heel leuk om ze te horen vertellen over het maken van hun eerste film. Zo was er een aldoor terugkomende scène in de film: ’s ochtends in de badkamer poetsen 2 vrienden samen hun tanden voor de spiegel. De acteurs vertelden dat ze daarvoor een hele dag hun tanden hadden moeten poetsen en daardoor zelf blaren in hun mond hadden! De badkamerscènes waren echt een grappig element in de film dus ze waren blij dat we het grappig vonden ;)
Met ons filmkaartje hadden we ook meteen entree tot het openingsfeest dat na de openingsfilm zou plaatsvinden in een nabij gelegen bar. Tijdens de openingsfilm zagen we dat een klasgenootje van onze ‘Interpretingclass’ er ook was. Op het feestje na de film hebben we staan socializen met hem en zijn vrienden waarbij we meteen zijn uitgenodigd voor een Halloweenfeest! Net voordat wij wegging werden wij door de krant gevraagd voor een foto die nu ook op www.rochester.metromix.com staat!

Zaterdag mocht ik met mijn vriendinnen Jackie en Catie mee naar de Green Acre:” The farm to pick”. Hier gingen wij met een groep appels plukken! Ook hadden ze frambozenstruiken en pompoenvelden. We hadden echt enorm mooi weer en hebben van alle soorten appels wel één appel geprobeerd. Zelf denk ik dat dit mijn gezondste dag in Amerika is geweest: lekker de hele dag buiten gelopen en appels gegeten :D
Toen ik rond 16.00 terug was op de campus was het tijd om taarten te gaan bakken samen met de cheerleaders! We hebben namelijk morgenavond tijdens de cheerleadingtraining 4 meiden die jarig zijn! We hadden daarom bedacht om samen taarten te gaan bakken zodat we elkaar als nieuwe groep meteen beter konden leren kennen. Het onderdeel “taarten bakken” ging niet helemaal zoals we wilden: de eerste taart was ingezakt en de tweede taart zat vastgebakken in de taartvorm. Het onderdeel “elkaar beter leren kennen” ging daarentegen helemaal top en we hebben echt een gezellige avond gehad!

Vandaag, wederom een zondag, heb ik tot mijn grote plezier mijn hele familie via Skype gesproken! Vanwege mijn ouders’ trouwdag van aanstaande dinsdag, was de familie in Ursem op bezoek. Het was jammer dat ik er zelf niet in Ursem bij was maar het was wel heel leuk om iedereen even gezien en gesproken te hebben! :D
Vanavond was er om 20.00 een ‘Gayparade’ op de campus. Samen met Hester, Jetske en Lisanne ben ik hierheen gegaan en het bleek een actie van de RITGA te zijn: de RIT Gay Alliance. De RITGA vraagt aandacht voor verdraagzaamheid onder de studenten t.o.v. de GLBT-community(jullie weten ondertussen vast wel waar dat voor staat maar voor de mensen die het gemist hebben: GLBT=Gay, Lesbian, Bisexual, Transgender). Vanavond hebben wij dus meegelopen met de RITGA –leden over de campus(= gayparade). We droegen glimmende kralenkettingen en een RITGA t-shirt terwijl we ‘ally’(=bondgenoot) riepen. Ook hadden ze een karretje mee met de stapels t-shirts erop en een stereo die gaymuziek draaide. Zelf heb ik het bij een klein rondje rond ons eigen gebouw gehouden maar de andere meiden zijn bij het typen van dit stuk nog steeds niet thuis…!

Weltrusten

  • 11 Oktober 2010 - 17:54

    Marloes Bronstring:

    Suusje!

    Wat een lap tekst weer! Echt te leuk om al je verhalen te lezen! En ook superleuk dat je met al die echt Amerikaanse dingen mee doet!
    Geniet nog maar lekker!

    Kusje

  • 11 Oktober 2010 - 20:05

    Tante Lil:

    Hai Suus


    Verslag afgedrukt om morgen te lezen. Het was echt een gewéldige ervaring je gisteren in "levende lijve"te zien en horen bij je ouders achter de pc.
    Tot een ander keertje

    Doei en kus
    de hollebalgies

  • 12 Oktober 2010 - 11:08

    Lieke:

    Hey Suus!

    Leuke verhalen! Echt leuk om ze te lezen! :)
    Wel gaaf dat je de halloween kan meemaken in Amerika.

    Geniet er nog van!
    Dikke kus, Lieke

  • 13 Oktober 2010 - 08:48

    Schoutentjes:

    fine, thanks!

    Wat ontzettend leuk allemaal, het lijkt wel of je precies op het juiste moment daar bent!!

    Ben benieuwd naar dat Halloweenfeest!

    Liefs,
    Desiree, Pieter en de kids.

  • 13 Oktober 2010 - 10:58

    Anneloes:

    Hoi Suus! Wat heerlijk voor je dat je jouw familie hebt gesproken via de Skype! En gefeliciteerd met de huwelijk van je ouders! Hoe staat het überhaupt met jouw "homework"? Heb je daar nog wel tijd voor met zó veel activiteiten ernaast?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Rochester

Stage bij NTID

Recente Reisverslagen:

11 November 2010

Tweeëneenhalve week in een notendop

26 Oktober 2010

Een typisch Amerikaans weekje

18 Oktober 2010

Suus als 'flyer'!

11 Oktober 2010

Een mazzel-weekje

05 Oktober 2010

Halverwege
Suzanne

Hallo allemaal! Zoals jullie al gehoord hebben mag ik 10 weken intern stage gaan lopen bij de National Technical Institute for the Deaf (NTID) aan de Rochester Institute of Technology (RIT)! Zo'n 10% van de studenten aan de RIT is doof/slechthorend. Hierdoor hebben zij een speciale afdeling voor de dove/slechthorende studenten: NTID. Daar hebben zij vaste tolken Amerikaanse Gebarentaal in dienst. Wij, Jetske, Hester, Lisanne en Rijk, zullen dus genoeg te zien krijgen! Ook heeft de plaats Rochester het hoogte percentage dove/slechthorende inwoners van heel Amerika. Tijdens én buiten schooltijd zullen wij dus genoeg kunnen oefenen met de Amerikaanse Gebarentaal! Wil je meer weten? Kijk op de website: www.ntid.rit.edu. Via deze website hoop ik jullie op de hoogte te kunnen houden van al mijn belevenissen. Hopelijk kunnen jullie mij ook op de hoogte houden van alle perikelen in Nederland! :D Kus suus

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 24427

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Schildpaddenproject in Costa Rica

01 September 2010 - 15 November 2010

Stage bij NTID

Landen bezocht: