Een typisch Amerikaans weekje - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Suzanne Middelie - WaarBenJij.nu Een typisch Amerikaans weekje - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van Suzanne Middelie - WaarBenJij.nu

Een typisch Amerikaans weekje

Door: suzannemiddelie

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

26 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Rochester

Lieve lezers!

Vorige week maandag hadden Jetske en ik zoals altijd van 10.00-12.00 het vak Tolkvaardigheden. Deze ochtend was speciaal want we een hadden een dove gast in de klas waarvoor de tolksmoestudenten moesten tolken! Ook Jetske en ik mochten een poging wagen en we hebben het er redelijk vanaf gebracht al zeg ik het zelf (gezien het feit dat we nog maar 6 weken American Sign Language(ASL) aan het leren zijn). Het moeilijkste van het tolken was het consecutief tolken: wachten tot iemand is uitgepraat en dan daarna pas tolken. Omdat in deze klas de studenten nog maar net begonnen zijn met tolken leren zij eerst consecutief te tolken en daarna pas simultaan. Zo hebben wij het ook op de Hogeschool Utrecht geleerd. Maar omdat Jetske en ik allebei al in ons vierde jaar zitten zijn wij al gewend aan het simultaan tolken en dus was het afwachten en onthouden van de informatie nog een hele uitdaging! Verder is het natuurlijk heel cool om te kunnen zeggen dat wij wél in ASL hebben getolkt! Dus bij deze :D

Afgelopen week waren Hans en Henny (onze opleidingsmanagers die deze uiwisseling mogelijk hebben gemaakt) op bezoek! Zij kwamen aan op maandagmiddag en dinsdagochtend hebben we ze meteen mee op sleeptouw genomen naar al onze lessen! Overdag hebben we dus niet veel tijd gehad om bij te praten dus dinsdagavond zijn we gezellig uiteten geweest in downtown Rochester :D Op woensdag was het dan eindelijk tijd voor de missie waar Hans en Henny voornamelijk voor waren gekomen: de presentatie/informatiebijeenkomst van de uitwisseling naar Nederland voor de tolkstudenten van NTID! Door middel van een powerpointpresentatie kregen de geïnteresseerde studenten een idee van hoe de tolkopleiding op de Hogeschool Utrecht eruit ziet en hoe de uitwisseling in mei 2011 naar Nederland zal zijn. Op het eind werden wij vijven, de Nederlandse tolkstudenten, naar voren geroepen zodat de studenten van NTID al hun vragen konden stellen. Er waren veel geïnteresseerden dus de maximaal 10 beschikbare plekken zullen denk ik allemaal wel gevuld worden door enthousiaste NTID tolkstudenten!

Vrijdag waren we vrij want we de wekelijkse bijeenkomst met Linda ging niet door. Die ochtend was ik uitgenodigd bij Jackie en Catie, twee meiden uit mijn Interpreting in Healthcare-klas. Zij zouden namelijk een typisch Amerikaans ontbijt voor mij maken: American Pancakes! :D Nu ben ik gek op pannenkoeken en alles wat daarvan afstamt dus ik wist dat ik ze zoiezo al lekker zou vinden haha. Nu hadden de meiden nog speciaal stukjes aardbeien en bananen in de mix gedaan dus ik kan met recht zeggen dat ik die vrijdagochtend het meest verse en lekkerste ontbijt van mijn verblijf hier in Amerika heb gehad!
Vrijdagavond vierden Rijk en ik samen onze verjaardag. Nu zullen jullie wel denken: Suus is toch ons 1 april grapje? Ja, dat ben ik met veel plezier nog steeds maar omdat Hester, Jetske, Lisanne en Rijk hier tijdens ons verblijf op RIT/NTID allemaal jarig zijn hebben we ook speciaal voor mij een ‘non-birthday’ verzonnen. Maar omdat we elke avond wel wat hebben besloten Rijk en ik onze verjaardag en non-verjaardag samen te vieren ;) Speciaal voor mij gingen we naar Coldstone om een ijsje te eten en daar de kadootjes uit te pakken. Coldstone verkoopt het lekkerste ijs zoals ‘pumpkincheesecake’, ‘coffeedream’, ‘cake batter’, ‘mint chocolatechip’etc. Bij je ijs kan je de lekkerste vullingen uitkiezen die vervolgens in je ijs wordt gemixt: kokos, KitKat, walnoten, vers fruit, ‘pie crust’, pindakaas, marshmello’s, Oreo’s, gummybeertjes etc. Als jullie jezelf willen kwellen dan moet je zeker een kijkje nemen op hun zeer smakelijke website: www.coldstonecreamery.com! Vrijdag heb ik dus mijn eerste en lekkerste ‘non-birthday’ooit gehad die zeker voor herhaling vatbaar is ;)

Dit weekend had ik het COA-camp(Cheerleaders Of America). Dit betekende dat er een trainer van COA voor dit weekend over kwam vliegen naar de campus van RIT om ons cheerleaderteam het hele weekend te trainen. En met het hele weekend bedoel ik dan ook echt het hele weekend: vanaf zaterdag 08.00 tot zondagmiddag 16.30! Onze trainer van COA heette Chelsea en droeg het hele weekend haar cheerleaderoutfit van COA :D
Zaterdagochtend om 08.00 begon het cheerleadingkamp in onze vaste trainingszaal op de campus van RIT. Van te voren was iedereen gevraagd wat lekkers of voedzaams mee te nemen zodat we tijdens alle cheers, stunts en dansjes ons energieniveau op peil konden houden. De captain van het team had verse bagels meegenomen en we begonnen gelukkig lekker relaxed de ochtend met een verse bagel. Daarna begon de warming up en moesten we eerst aan Chelsea laten zien wat wij allemaal al konden qua stunten. Vanaf daar tilde zij het team naar een hoger niveau door het team allemaal nieuwe, moeilijkere en spectaculaire stunts te leren!

Zaterdagmiddag moest ik rond 14.00 het cheerleaderkamp verlaten want wij werden die middag namelijk om 15.00 bij Linda Siple(opleidingsmanager van NTID) verwacht! Omdat wij vertrekken vóór Thanksgiving had Linda speciaal voor ons een vroegtijdig Thanksgivingdinner georganiseerd! Toen we haar huis binnenkwamen rook ik al meteen de geur van kalkoen! Linda nam ons mee naar de keuken en liet de grote braadpan zien waarin de kalkoen al de hele middag in lag te braden. Vervolgens gingen we op pad om pompoenen te kopen want Linda had bedacht om pompoenen te gaan maken voor Halloween! Nadat we allemaal met de grootste zorg een mooie pompoen hadden uitgezocht gingen we terug naar het huis van Linda waar we in de achtertuin onze pompoenen konden uithollen en snijden. Terwijl Linda de laatste voorbereidingen trefde aan het Thanksgivingdiner maakten wij onze eerste pompoen! Het voelde echt als een kinderactiviteit maar het was zeker enorm leuk om te doen! :D
Nadat we pompoenen buiten in de tuin met een waxinelichtje erin stonden te branden was het tijd voor ons eerste Thanksgivingdiner! Omdat het traditie is om Thanksgiving te vieren met je familie had Linda een paar van onze docenten uitgenodigd in de vorm van ‘familie’. Onze Tolkvaardighedendocente Lynn en onze K-12-docent Kevin met zijn partner en kinderen waren er dus ook bij! Het Thanksgivingdinner had Linda ook expres heel traditioneel gehouden. We hadden namelijk gevulde kalkoen op het menu, jus, aardappelpuree, cranberrysaus, een pompoenschotel, couscous en natuurlijk de ‘applecrumble’ en ‘pumpkinpie’ als dessert! In de geest van Thanksgiving had Kevin gevulde pompoenen gemaakt en meegenomen, Lynn had een speziebonenschotel gemaakt en meegnomen en hadden wij als dessert nog boterkoek gebakken. Nu hoef ik waarschijnlijk niet te vertellen dat het hele diner echt overheerlijk was! We hebben een hele gezellige avond gehad en kregen onze mooie pompoenen mee naar huis!

Zondagochtend was het weer tijd om verder te gaan met dag 2 van het cheerleaderkamp. Dit keer begonnen we gelukkig pas om 10.00! We begonnen met het herhalen van de cheer die ze gistermiddag geleerd hadden toen ik al weg was. Gelukkig kon ik deze cheer dus snel nog even oppakken want Chelsea had gezegd dat we pas verder gingen met het stunten als iedereen de cheer uit haar hoofd wist! De rest van de dag hebben we de stunts van zaterdag herhaald en hebben we evengoed nog nieuwe stunts geleerd! Het was heel bijzonder om hierbij te mogen zijn en echt een deel uit te mogen maken van het cheerleaderteam. Op het eind kreeg ik nog als bedankje voor mijn hulp en inzet een RIT-shirt en een mascotte-tijger-knuffeltje van RIT.
Nadat ik dus klaar was met het cheerleaderweekend waren Lisanne, Hester en Jetske ook net klaar met hun toneelrepetitie. We begonnen maar meteen met het voorbereiden van het avondeten want om 18.00 zou Carrie op bezoek komen om bij ons te komen eten. Wij hadden in de derde week dat wij hier waren bij Carrie gegeten dus nu was het haar beurt om bij ons te komen eten. We hebben het niet laat gemaakt want iedereen was moe van het weekend en de volgende dag had iedereen gewoon weer les…!

Vandaag hadden we tijdens de les van Interpreting in Healthcare een ‘fieldtripje’ naar Strong; het ziekenhuis hier in de buurt. Dit ziekenhuis lopen is zo’n beetje de centrale stageplek voor de tolkstudenten van NTID die Healthcare hebben gekozen. Dit ziekenhuis heeft namelijk tolken in vaste dienst en de studenten van NTID lopen om en om stage bij één van de tolken om zijn/haar tolkopdracht te kunnen observeren. Zoals ik al in één van mijn eerdere blogs had verteld vraagt het tolken in de gezondheidszorg om een hele andere kijk op het tolken en vertalen. Maar even terug naar vandaag want wij gingen vandaag de examens van geneeskundestudenten live bekijken via een videoscherm! De geneeskundestudenten moesten aan de hand van en casus een simulatiepatiënt ondervragen om vervolgens een goede diagnose te vormen en eventueel medicijnen voor te schrijven. Hiervoor kregen zij 20 minuten de tijd. Tijdens de lessen van Interpreting in Healtcare hebben wij de afgelopen tijd veel aandacht besteed aan hoe het vraagproces van doktoren bij hun patiënten verloopt. Als je als tolk van tevoren weet dat je voor een dove patiënt moet tolken die last heeft van een depressie dan kan je je hierop voorbereiden. Een doktor zal namelijk bij een patiënt met een depressie zijn/haar vragen richten op de levenstijl en sociale activiteiten van de patiënt. Dit zijn hele andere vragen dan wanneer een dokter een patiënt heeft die last heeft van blackouts. Want hierbij zullen de vragen meer gericht zijn op neurologisch gebied en zal er hoogst waarschijnlijk een simpele neurologisch test plaatsvinden. Toevallig waren wij vandaag getuige van zo’n simpele neurologische test en daarbij is de plaatsbepaling van de tolk erg belangrijk!
Het was erg bijzonder om deze examens live te mogen bekijken. Wij bekeken ze natuurlijk speciaal voor het tolken en vertalen van de vragen en niet voor het feit of de vragen goed waren en of de diagnose goed was of niet. Tijdens het bekijken van de examens schreven wij allemaal moeilijk vertaalbare vragen op en achteraf bespraken we hoe we deze vragen het beste zouden kunnen vertalen. Het was echt heel bijzonder om zo diep in te gaan op medische onderwerpen en gast te mogen zijn in een ziekenhuis.

Kus!

  • 26 Oktober 2010 - 12:15

    Alis:

    Wauw, ik zou lekker daar blijven hoor. Daar is het veel leuker dan hier haha! Ohhh die kalkoen! Niet normaal :-p haha ik wil ook een non-bday! Lol

    x Alis

  • 26 Oktober 2010 - 14:12

    Lydia:

    Haha, die pompoenen zijn echt mooi ;-).
    En ik heb wel een rode draad in je verhalen gevonden volgens mij: eten :-p. Het is dat je een hoop kunt hebben, maar voor m'n gevoel komt het er al aan als ik er naar kijk haha :-p.

    Xxx

  • 26 Oktober 2010 - 17:50

    José:

    Hee Suus!

    Haha ja de rode draad in je verhaal is inderdaad eten!:P Zo te lezen heb je het nog erg naar je zin en ik vind het ook erg leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Geniet nog van je laatste 3 weken!

    En als we straks in December gezamenlijk boer zoekt vrouw gaan kijken moeten we er ook maar eet-feestjes van maken. Haha toevallig heb ik laatst een taartenboek gekocht dus dat komt helemaal goed:P

    Xjes

  • 27 Oktober 2010 - 01:27

    Suus Zelf:

    Nu jullie het zeggen valt het 'eten' mij ook op! Één ding weet ik zeker: als ik terug in NL ben ga ik rouwen om:
    1: het Amerikaanse ijs met alle dingen erin
    2: Coca Cola Vanilla
    3: alle gekke taartsoorten
    Haha ;)

  • 27 Oktober 2010 - 09:05

    Elaine:

    Leuke pompoenen :-D. Haha, wel grappig dat je daar je non-bday hebt gevierd. Heb je er van genoten? Je zal het eten in Amerika wel missen als je weer terug bent. Misschien kun je zo'n eten hier in NL vinden die uit Amerika komt??? Wie weet ;-). Of zelf maken kan ook :-D. Ik zal je e-mail zometeen beantwoorden. Kus!

  • 28 Oktober 2010 - 10:04

    Frans Scheerstra:

    gezien van je verhaal en foto's heb je heel veel geleerd en genoten .je moet ook eraan wennen dat daar alles groot is zoals dingen en eten enz . let ook op als je terug komt in nederland dan voel je hier meteen klein en druk dat weet ik omdat ik ook meegemaakt hebben 1 maand vakantie in canada.
    heel veel groeten van frans scheerstra

  • 10 November 2010 - 10:19

    Fam. Hoekstra:

    Hi Suus,
    Wij hebben met veel plezier je reisverhalen gelezen. Geniet er nog even van.
    Een goede terugreis!
    Liefs van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Rochester

Stage bij NTID

Recente Reisverslagen:

11 November 2010

Tweeëneenhalve week in een notendop

26 Oktober 2010

Een typisch Amerikaans weekje

18 Oktober 2010

Suus als 'flyer'!

11 Oktober 2010

Een mazzel-weekje

05 Oktober 2010

Halverwege
Suzanne

Hallo allemaal! Zoals jullie al gehoord hebben mag ik 10 weken intern stage gaan lopen bij de National Technical Institute for the Deaf (NTID) aan de Rochester Institute of Technology (RIT)! Zo'n 10% van de studenten aan de RIT is doof/slechthorend. Hierdoor hebben zij een speciale afdeling voor de dove/slechthorende studenten: NTID. Daar hebben zij vaste tolken Amerikaanse Gebarentaal in dienst. Wij, Jetske, Hester, Lisanne en Rijk, zullen dus genoeg te zien krijgen! Ook heeft de plaats Rochester het hoogte percentage dove/slechthorende inwoners van heel Amerika. Tijdens én buiten schooltijd zullen wij dus genoeg kunnen oefenen met de Amerikaanse Gebarentaal! Wil je meer weten? Kijk op de website: www.ntid.rit.edu. Via deze website hoop ik jullie op de hoogte te kunnen houden van al mijn belevenissen. Hopelijk kunnen jullie mij ook op de hoogte houden van alle perikelen in Nederland! :D Kus suus

Actief sinds 12 Juli 2010
Verslag gelezen: 1050
Totaal aantal bezoekers 24418

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Schildpaddenproject in Costa Rica

01 September 2010 - 15 November 2010

Stage bij NTID

Landen bezocht: